torsdag den 2. juni 2011

Fridag, quilt og sushi

Muhahaha - 4 fridage i træk og vejret skulle blive dejligt (håber på i morgen, for i dag torsdag var det altså koldt her - mange skyer og temmelig kold vind). Ulrikke og farmand er taget med mormor i deres båd til Sverige, så Matilde og jeg er alene hjemme et par dage. Matilde skal læse fysik/kemi til afgangsprøven på mandag.

Da halvdelen af familien var sat af med pakkenellikerne på Snekkersten havn, så kunne jeg tage hjem og møblere lidt om. Næ nej, jeg er ikke typen der flytter rundt på alle møblerne en gang om måneden, men mit rullebord med symaskinen blev flyttet ud i entreen, så jeg kunne nyde lidt godt af det meget lidt sol, der kom i dag.


Når nu der ikke var grund til at sidde helt ude, så kunne jeg ligesågodt quilte! Matilde har længe været færdig med et maskinsyet tæppe, vi har sandwichet det og så har det bare ligget i et par måneder. Jeg vidste jo egentlig godt, at hun ikke havde mod på / tålmodighed til at quilte det selv, så nu forbarmede jeg mig og gjorde det for hende. Doodlequilt på et slumretæppe - det tog ca. 1½ time koncentreret arbejde. Jeg er desværre slem til at køre quilten for hurtigt rundt, så stingene bliver lidt lange nogle steder - på trods af BSR-foden, men den kan ikke følge med. Jeg skal blive bedre til at køre laaangsooomt! Hun ville ikke have quilt i kanten rundt, så jeg kunne gå direkte videre med lukkekant.


Ronja holdt øje med hvad der foregik fra en høj stabel af havehynder.

På et tidspunkt fik jeg en Marti Michell Corner trimmer forærende af Speich Design. Det er en genial ting til at skære strimlerne til lukkekanter, sådan at når man syr enderne sammen, så passer de bare - hver gang! Nu kan jeg slet ikke undvære den!

Først stables de nødvendige strimler ovenpå hinanden, alle med retsiden opad. Som regel skal der 6-7 strimler wof til et tæppe og det kan sagtens skæres på en gang. Så lægges corner-trimmeren ovenpå således:
Man skærer så langs 45 graders linjen og lodret ned langs skabelonen nederst til højre. Det er dette lille lodrette knæk, der gør hele forskellen.

Når man så lægger to strimler ret mod ret, vinkelret på hinanden, så er det rørende tydeligt hvor man skal sy og det passer lige præcis med 1/4" sømrum. Herunder ses den syede strimmel:


...og når strimlen foldes ud og sømrummene presses fra hinanden, så har man lige kanter langs hele strimlen:

...som så stryges dobbelt og er klar til at blive syet på tæppet:


Lukkekanten blev syet på tæppet og så tog jeg et billede, jeg ved jo ikke hvor længe der går før Matilde får syet lukkekanten til hele vejen rundt.


Det er da flot, et rigtig godt tæppe, som hun vil have med som sengetæppe til efterskolen og i skønne efterårsfarver. Stoffet i felterne er en Balipop Butterscotch, de lyse stolper/kanter er fra Speich og det brune er fra USA-turen sidste år.

Da vi nu var alene-hjemme-tøser havde Matilde held med at lokke mig til sushi, så vi hentede dette her:


Det ser bare ud af så lidt, men det mætter rigtig meget. Skøn mad!

2 kommentarer:

  1. Flot tæppe Matilde har lavet, jeg forstår godt hun gerne vil have det med på efterskolen.
    Den ser smart ud den lineal måske man skulle overveje den til samlingen ;o)
    Hvor ser Ronja skøn ud som hun ligger der på puden og kan følge med i det hele.

    SvarSlet
  2. Endnu et flot arbejde fra Matildes hånd. Flot med de smalle trimler imellem blokkene.
    Det er da en smart og praktisk "trimmer" du der har fået. Dejligt når familien ind imellem kan deles op og nyde hinanden på en enderledes måde. God fornøjelse.

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie