mandag den 1. februar 2016

Almue-blåt til Matilde

Min førstefødte, yndlings-Matilden er lige flyttet hjemmefra. Hun bor nu på kollegium tæt ved DTU i Lyngby, hvor hun startede på uddannelse i august 15. Det er en kunst at indrette sig på lidt plads, men hold nu op hvor er det hyggeligt! Retfærdigvis skal siges, at hendes værelse ikke er så lille, som kollegieværelser ellers er - hun har 29 kvm i alt incl. en lille entré, badeværelse, et lille køkken og opholds/soverum.


Jeg har nydt at være med til at flytte for hende, at være i Ikea (det er sjældent noget jeg nyder...) og købe møbler og ting, at lave noget ordentligt trådløst netværk, sætte hylder op osv. Og så topper hun den lige med at bede mig om at sy nogle dækkeservietter til hende i de almue-blå stoffer jeg havde på lager.

Jeg stablede dem - og skar lidt på må og få - jeg synes det er sjovt at bryde de stramme striber og tern med skæve vinkler:


Tanken var at lave 6 dækkeservietter, velvidende at hun aller-max har plads til fire ved den lille spiseplads på værelset. Så det endte med 4 dækkeservietter i almindelig størrelse, én blev delt i to til kaffe-brik-størrelse og den sidste blev monteret med lynlås til en rummelig toilettaske. 

Her er kun vist de to almindelige og den ene kaffe/te-brik.
De andre var ikke klar med lukkekanten...
Matilde har de seneste år samlet kaffe/te-kopper fra Royal Copenhagen, både i helt blå, helt hvide og megamussel, og de passer så fint til de blå farver.


Lynlåsen jeg fandt på lageret passede i farven, men måske ikke helt i stilen - det var en delbar jakke-lynlås med en kraftig metal-lås, men den tjener sit formål.


Monteringen af lynlåsen og sammensyningen i siderne blev gjort med nogle special-sømme på Berninaen.


Lidt bøvlet og ikke lige i skabet - men det virker og Matilde var glad. Tasken blev med det samme taget i brug til de toiletsager hun havde med hjemme her i weekenden - hun arbejder stadig i Helsingør hver anden weekend, så vi ser hende uden at skulle opsøge hende ☺

Ideen til toilettasken er fundet på Pinterest - her.

3 kommentarer:

  1. Det er så dejligt at læse om hvordan dine piger gerne vil have de ting du syr, måske nærmest bestiller, på samme måde som jeg oplever det her med mine piger.

    SvarSlet
  2. Taenk at Matilde-pigen allerede er blevet saa stor at hun er flyttet hjemmefra. Det gaar for hurtigt for mig.Lyngby er heldighvis i en passe afstand ( ikke for langt vaek) Boenne snakker om at tage et aar paa et gymnasium paa Falster efter studentereksamenen. Laaaaangt vaek. SUk
    Fedt at Tilde-mor ligefrem bestiller hjemmelavet. Herligt.

    SvarSlet
  3. Så fint Du "blandat rutigt och randigt tyg", tycker jag.

    Dollandesign

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie