søndag den 31. december 2017

En elefant i sengen...

... eller rettere: På sengen! Da jeg havde købt mønstret Jungle Abstractions Elephant og Matilde så det ligge på sybordet, tilkendegav hun at "det gad hun godt have som sengetæppe!". Så jeg bestilte sykittet fra Pin it and Stich (se linket ovenfor) og dertil en lidt mørkere sennepsgul som baggrundsfarve + lidt rigeligt, så der var til at lave tæppet lidt bredere og længere.

I sykittet er der riiiigeligt af de grå farver, så jeg legede lidt nedenunder elefanten - og har stadig meget gråt tilbage.


Matilde fik tæppet i julegave og blev meget overrasket - jeg gik i gang midt i november og fik det helt færdigt, vasket og tumblet d. 21. december. Herover ses det færdige, lækre og bløde tæppe, der er maskinquiltet med bløde bølgede linjer vandret. Et kæmpe-mas at have det i maskinen, men det gik...

Lidt billeder fra processen frem mod det færdige resultat:



Det er et værre pillearbejde at fjerne alle paper-piece-skabelon-papirerne, men jeg har syet alt med stinglængde 1,2 og så er det tilpas perforeret til at det går relativt let. Men der er mange. Og alle sømrummene...

Den færdige elefant - men ikke stor nok til at kunne være et sengetæppe.


Her er der kommet lidt "savanne" og en lille mus forneden, og så begynder størrelsen at passe til en 1½-mands-seng. Jeg måtte bruge Ulrikkes seng som model:


Selvom jeg har quiltebord på symaskinen, så hjalp det gevaldigt at lave lidt ekstra forhøjning rundt om bordet med stofkasser på hovedet:


Tæppet nåede også at få en label på bagsiden - det stjernede bagsidestof er et stykke Tilda fra Panduro fra et udsalg for flere år siden. Blødt og lækkert. Mellemforet er en tynd vlies for at det ikke er for tykt og for tungt.


Det var den julegave jeg havde glædet mig mest til at give, og Matilde blev så rørt og glad - så er al det store arbejde og mange sytimer ved maskinen det hele værd!

7 kommentarer:

  1. hej Marie,
    quilten er helt vildt flot og jeg kan godt forstå at det både var en god gave at gi´ og også at få !

    Godt nytår !
    Angelika

    SvarSlet
  2. Sikke et flot sengetæppe, og dejligt er det jo altid når de hjemmelavede gaver bliver godt modtaget.
    Godt nytår.

    SvarSlet
  3. Imponerende flot sengetæppe..
    Godt nytår

    SvarSlet
  4. WOOOOOW sikken et flot tæppe. Bare det var mit...Hun må da være blevet vildt glad.
    Rigtigt godt nytår
    Lisa

    SvarSlet
  5. Fantastisk flot sengetæppe. Og jeg snupper straks din geniale idé med platickasserne omkring symaskinen ☺.
    Mvh Inga Birthe Hansen

    SvarSlet
  6. Det er helt vildt flot, fantastisk måde du har udvidet tæppet til en størrelse der passer sengen. Jeg har også mønsteret, men har endnu ikke købt stof til det. Ville have haft det hængende men syntes sengetæppe-ideen er bedre. Smuk gave at give, håber den holder i mange, mange år.

    SvarSlet
  7. Det er saaaaaa vildt flot. Saa det paa hendes instagramside og var helt solgt. Og saa paa lidt over een maaned??? Hatten af.

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie