søndag den 23. juni 2013

Lynhurtig taske til smartphone

Da jeg var med Kronborgquilterne på bustur for nogle uger siden til Malmø, var vi på besøg hos Quiltameva. Jeg købte ikke så meget - men jeg købte noget som var rigtig smart! Et stykke vlieseline, med mønster til en (faktisk var der til 3) iPhone-taske. Eva viste os i butikken hvordan man skulle gøre, og det så pærelet ud. Det var det også - jeg lavede én i går og det tog mig under en time!

Først gjorde jeg stoffet klar - jeg vil gerne have en taske med blomster/mariehønestof yderst og sort/hvid-prikket inderst. Det tog mig et par minutter at gennemskue hvor stofferne skulle sys sammen for at overgangen ikke ville blive synlig, men man kan se det på dette billede:


Sammensyningen skal være nogle centemeter forbi angivelsen af velcro-placeringen når man kommer oppe fra ydersideklappen (der hvor der er tegnet placeringen af stroppen).

Stoffet stryges på det groft tilklippede vlieseline og så klippes der efter den stiplede sømrumsstreg:


Og der sys velcro på retsiden de to steder hvor det er angivet. Her ovenfor ses vrangsiden hvor sømmen til velcroen kan ses. Jeg har brugt sort velcro, så man kan ikke rigtig se det på forsiden.

Stroppen skal nåles fast - på retsiden! - der hvor den skal placeres. Jeg klippede den 130cm lang og med små knuder i enderne. Knuderne forsvinder ind i sømrummet.


Så skal tasken foldes - se evt. også designerens egen video, hvor hun (meget hurtigt) viser hvordan der skal foldes. Her ses den foldede taske - Fold A og B lægges præcist ind på linjen Center, og så klappes det hele sammen, så den ser sådan ud:



Og så er der syet på linjerne og hæftet grundigt ender ved Start og Stop! Hullet til at vende igennem er ikke særlig stort, men med tålmodighed og forsigtighed, så kan det sagtens lade sig gøre. Lav endelig ikke hullet større end angivet, for så kommer det op i buen og det bliver ikke pænt når det skal sys sammen i hånden til sidst!


Ta-da! Her er den færdige, fine taske, hvor der også er en lomme til fx adgangskort, dankort eller lign.
 
 
 Den er jeg glad for! Jeg vil lave nogle kopier af det sidste mønster jeg har, så jeg kan lave nogle flere - det er en super model og vil være fin som gave fx

3 kommentarer:

  1. Ja set er det, og laekkert stof.
    Tak for tipset, jeg har handlet.
    Klarer jeg at komme hjem til sommer, vil det vaere laekkert med en demo live.

    SvarSlet
  2. Hvor er den fin! Så enkelt kan det gøres, men stoffet er jo også superflot!

    SvarSlet
  3. Den vil jeg da gerne "lure" af. Både til barnebarnet og mig selv.
    Håber vi kan studere den nærmere i Kronborg Quilterne

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie