søndag den 16. december 2018

Cykelkurv og Lala Fluffy

Igen er det længe siden jeg har flashet lidt hjemmegjort her på kanalen. Og så gik det op for mig, at jeg kun i den virkelige verden har vist min unikke og super-lækre cykelkurv frem. Patchwork når det er allerbedst!


Jeg tømte kassen med alle mine små rester stof (altså som i max 10x10cm) og så blev alt det der kunne kategoriseres som blåt sorteret fra i en bunke. Jeg vurderede at der var nok til at beklæde et stykke rullemadras, som blev brugt som quilte-bund til ydersiden af kurven, der er lavet med en klick-fix-bøjle som udgangspunkt. Matilde havde en Klick-fix stråkurv, som var temmelig ramponeret, og jeg klippede alle "stråene" af og havde så bøljen til dette projekt.

Stofresterne er bare lagt hulter til bulter på rullemadrassen, der først var sprayet med lidt spraylim. Så har jeg quiltet nedover i bølgede streger for at holde lapperne fast. Yderstykket er derefter samlet til et rør, hvor diameteren passer med bøjlen og de sidste stofstykker er quiltet fast over sammensyningen. Helt usynligt!

[I vores familie sværger vi til hæng-ting-på-styret-systemet Klick-fix, som betyder at alle vores kurve kan flyttes og bruges på alle cyklerne]


Stof-delen lynes på bøjlen hele vejen rundt indvendigt, så den kan tages af og vaskes i maskinen, hvis det bliver nødvendigt. Kanten foroven, der holder kurven fast rundt om bøjlen er af cowboystof, der er solidt og ikke giver sig.



I foret har jeg lavet to lynlåslommer til mobil, penge osv. Desværre glemte jeg at sætte en bred elastik i siden som jeg kan sætte en halvliters vandflaske i - det havde været smart. Bunden er syet med bævernylon, og for at gøre den stiv, har jeg skåret et stykke tyndt masonit i facon, som så er beklædt med samme bævernylon. Denne bund ligger bare klemt løst ned imellem sammensyningen med bund og sider, så den roder ikke rundt, men kan let tages ud når der er brug for vask.

Til sidst har hele kurven fået en kodyl omgang imprægnering (fra Harald Nyborg) så den er relativt vandafvisende.


Kurven var med på sommerferien og sad hver dag på min minicykel - jeg fik mange beundrende blikke og også spørgsmål til hvor man dog kunne købe sådan en flot cykelkurv!

Lidt mere strik til my self er det også blevet til i efteråret - en lækker, blød, selvkomponeret sweater-sag i Lana Grossa Fluffy Lala Berlin (uld, alpakka og mohair med lidt nylon for faconens skyld). Ikke for varm, lige tilpas til de der mandage på arbejdet, hvor der ikke er blevet lunt nok efter weekendens varmesænkning...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie