søndag den 13. oktober 2019

Fair-Isle sjal med hav-tema

Så kan jeg vise det - synes jeg selv - meget flotte sjal jeg har strikket på hele sommeren! Min mor er blevet 75 år, og jeg ville give hende et personligt sjal med motiver fra livet med hav, båd og fiskeri.

Jeg købte strikkekittet fra Christel Seyfarth til Florasjalet, da jeg synes at farverne bare var lige som jeg ville have dem.


Mørkeblå nuancer som bundfarve og lyseblå/tyrkise som motivfarver.

Her er det færdige sjal - strikket over 4 måneder og færdigt en uge inden fødselsdagen. Vasket på uldprogram og dampet med jernet - klar til indpakning i æsken som garnet kom i...


Jeg startede det op ved at slå alt for mange masker op - dvs jeg havde måske 35 klippemasker i bunden ved spidsen. På den måde kunne jeg strikke rundt fra starten af på strømpepinde. Jeg tog ud som jeg skulle på hver side af mønstret og da jeg nåede ca 10 op, så begyndte jeg at tage tilsvarende ind midt i klippemaskerne, indtil jeg var nede på at have 6 klippemasker resten af vejen op. Den metode kan godt anbefales!

Her er sjalet inden jeg klippede kræmmerhuset op:


Og her det opklippede arbejde:


Mønstrene til motiverne er fundet på Pinterest ved at søge efter fx "anker korssting" eller "fisk korssting". Der ligger masser af korsstingsmønstre og fordelen er at der altid dukker relaterede søgeresultater op. Så finder man hvaler, krabber, søheste osv. Kortsstingsmønstre egner sig perfekt til fair isle-strik.


Det har været utrolig sjovt at strikke og efterhånden finde et mønster til den næste række motiver.
Lidt hønsestrik-agtigt.





Kanten rundt er med muslingeskaller og søstjerner i hjørnerne:


Her den fine pakke med cellofan - jeg var pavestolt og min mor blev SÅ glad for det. Mange - både mænd og damer - til hendes fest ville høre om hvordan jeg har strikket det, hvor lang tid det har taget osv.


(Har glemt at tage et billede af bagsiden, men den er faktisk også rigtig pæn. Trådene ligger fint og glat og kanten rundt er med striber.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie