søndag den 8. december 2013

Jule-produktion

I går lørdag stod den på bag og kog. Ulriksen og jeg bagte pebernødder og ølkage og så kogte vi flødekarameller. Glemte totalt at tage billeder undervejs, men de færdige resultater fik jeg foreviget.

2 dåser pebernødder - lige tilpas i størrelse og pebersmag - og 2 stk. ølkager, som fra nu af er vores foretrukne bag-hurtigt-kage. Og de smager drøngodt. Det ligner rugbrød og skæres i tykke skiver og så kan man smøre dem med et lag (rigtigt) smør og så spise dem. Det er fantastisk! Opskriften kan ses her. Jeg brugte en helt almindelig Wiibroe-pilsner. Det er rigtig nemt at røre dejen sammen, ingen grund til at bruge maskine.


Tro mig når jeg skriver det: Disse bøtter er fyldt med flødekarameller - både med og uden mandler.
Det er faktisk karameller kogt op på sødet kondenseret mælk med sirup, rørsukker og smør, men de smager ligesom da jeg lavede flødekarameller med fløde sidste år.


Skal se at få taget et billede hvor man rent faktisk kan se karamellerne....

Jeg synes at det sværeste med hjemmelavede karameller er opbevaringen. Nu har vi prøvet at lægge dem i lag, adskilt af bagepapir og sat dem udenfor (mere for at spare køleskabsplads). Sidste år blev det noget værre noget, de blev alt for bløde og klistrede, når de havde stået nogle dage. Hvor køber man det cellofan, som de kan pakkes ind i individuelt og som rent faktisk bliver i faconen når man snor det? Jeg har ikke set det nogen steder.

4 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud :-)
    Min veninde bruger små stykker bagepapir til flødekarameller i stedet for cellofan. Det fungerer fint.

    mange hilsner
    Angelika

    SvarSlet
  2. uhm karameller ... det kunne jeg tænke mig at prøve ... pudsigt jeg bagte også 2 ølkager i går :)
    knus og go uge

    SvarSlet
  3. det lyder da bare lækkert. Øl-kagen er bestemt værd at bage. Jeg må selv prøve en dag.

    SvarSlet
  4. Cellofan kan købes i metro :) Og øl kage er også vores ynglings kage med smør.
    Hilsen en gammel Helsingør raner pige Lone Morsing

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie