onsdag den 18. marts 2020

A Handfull of Scraps blev til Aftentåge

Jeg påbegyndte syningen af dette tæppe i sommeren 2017, så 2 3/4 år har det været undervejs. Men nu er det færdigt, og jeg er SÅ tilfreds.


I bogen som det er inspireret af, hedder det Handfull of Scraps (Edita Sitar). Mine stoffer til sekskanter og blomster kommer primært fra et fat-eight-bundle fra Moda, købt for mange år siden. Serien hedder Evening Mist, og derfor har jeg kaldt mit tæppe for Aftentåge-tæppe ☺




Fordi mine sekskanter er skåret på Accuquilt, og de er lidt mindre end i mønstret, så har jeg lavet midterfeltet noget større, med nogle romber foroven og forneden. Sekskanterne er syet sammen uden pap, altså "på amerikansk", og det går bare meget hurtigere end over pap. Hjørnerne mødes perfekt, og syningerne ligger skjult inde i en fold.

Alle de små sekskanter i midterfeltet er skåret ud af denne rulle, som jeg har haft liggende i mange år, ventende på det rigtige projekt.


Bali-stoffet under blomsterrankerne i borten er fra den svenske butik med Bali-stof, der altid er med på træffet i august.

Blomsterne skulle egentlig have været "broderi-perse" - roser klippet ud af et stort stykke stof og applikeret på. Men jeg synes ikke jeg kunne finde nogle blomster der passede i stilen til mit tæppe, og derfor pillede jeg dem af jeg havde syet på - og skar tulipaner med min accuquilt-skabelon og brugte dem i stedet. De passer perfekt!



Stængler, blade og cirkler er også skåret med en Accuquilt-skabelon, designet af Edita Sitar herself.
Alt er applikeret på med knaphulssting og dmc-broderigarn.

Hele tæppet er håndquiltet med råhvid quiltetråd.  Midterstykket med romber i alle sekskanterne (kæmpe arbejde!) og rundt i bølger i "bedstemor-blomsterne". 


Bagsiden er den bløde bamse-fleece fra Speich. Som mellemfoer har jeg tynd volumenvlies fra Hannes, ellers bliver det for fesent, selvom fleecen er så lækker. Det bliver ikke det samme uden mellemlæg...


Borterne er quiltet rundt om alle de applikerede dele plus jeg har tegnet et tulipan-omrids og quiltet de steder hvor der ellers ville være "lidt for tomt".


Der er stor tilfredshed med tæppet her på matriklen - bamsefleecen er i høj kurs som hyggetæppe-bagside ☺



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie