tirsdag den 12. oktober 2010

Maskinquiltning...

Advarsel: Læs ikke videre og kig ikke på billedet, hvis du har overvejet at maskinquilte dit næste tæppe og ikke mener at det går godt!

Mit Harmoni-tæppe er under nålen i Berninaen, det er ikke nemt, men ret sjovt. Overtråden er blå-meleret maskinquiltetråd, købt hos Kirsten i sidste uge, undertråden er almindelig beige polyestertråd fra Amann. Mellemforet er 80/20 bomuld/polyester, købt i en hel rulle (9 yards) på træffet. Jeg quilter hver blok for sig selv i mønstre jeg først tegner med en pen ovenpå blokken. Derefter quilter jeg med Stich Regulator-foden. Men pludselig opdager jeg ved et tilfælde at der går "rya i den" - sådan ser bagsiden ud:


Det er bare SÅ irriterende. I forvejen havde jeg lige pillet en anden blok op TO gange, fordi jeg ikke var tilfreds med den, syninger, der skulle være runde og bløde i formerne, var blevet temmelig kantede... I rya-tilfældet ser det okay ud på forsiden, bortset fra at overtråden ligger lidt løst og det er derfor jeg så tjekker bagsiden. Hvorfor dette rya-problem pludselig opstår - I do not know - men omtrådning af overtråden og ud og ind med undertråden, så gik det fint igen. Med alt det op-pilleri, så går det kun langsomt fremad. Applikationsblokkene regner jeg med at quilte i hånden, og kanten rundt om alle blokkene skal måske applikeres i et hjertemønster, så det bliver nok også i hånden.

Der er en feature min maskine mangler: Advarsel om snarlig undertrådsmangel! Det er OGSÅ irriterende midt i et quiltemønster at skulle spole undertråd og hæfte nye ender.

3 kommentarer:

  1. Øv altså - rya på en quilt er bare ikke fedt! Glæder mig til at se noget fra forsiden!!!
    Knus
    PS: Jeg mangler bestemt også "nu slipper undertråden op lige om lidt" funktionen!

    SvarSlet
  2. Sikke noget goej. Det ser meget "skaegt" ud for os der ikke sidder midt i "rya'et", men jeg kan levende forestille mig det. Er ret spaendt paa at se forsiden, og saa maa du altsaa laere mig det der maskinquiltning naeste gang vi ses.

    SvarSlet
  3. Nej hvor ærgerligt - jeg har selv lige prøvet det samme. Det var spændingen på overtråden der skulle ændres hos mig.

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie