tirsdag den 28. august 2012

Bufler og Tumbler...

... det er mig!

Maria spurgte på sin blog for nogle uger siden om vi er en bufler eller ruller (når vi maskinquilter). Mit svar var at jeg mest er en bufler - jeg bufler quilten sammen inde til højre for nålen på symaskinen, når jeg frihåndsquilter. Og frihåndsquilter er det jeg mest gør når jeg maskinquilter. Men en sjælden gang, når det er lange lige baner, så ruller jeg og bruger overtransportør. Læs Marias indlæg, så giver det her mere mening ;-)

Nå - men mit balikasse-tæppe er færdigt og det er blevet buflet sammen. Det tog rigtig mange timer - jeg tror ca. 20-23 timer - at quilte dette tæppe. Der er SÅ mange linjer og man skal stoppe op - dreje - quilte ligeud ca. 7 cm - stoppe op - dreje - en milliard gange mindst! Lad dette være en advarsel inden man vælger dette quiltemønster på en kassequilt.

Men - jeg er superglad for resultatet - og her er et billede af den færdige quilt:


Der er næsten brugt to balipops (to forskellige, jeg kan ikke huske hvad de hed...) og tæppet har almindelig slumretæppestørrelse (har ikke målt det).

Lukkekanten er syet af en del af stumperne og læg mærke til at lukkekanten følger farveforløbet på kasserne. Det gav lidt ekstra besvær med at sy lukkekantens lange strimmel, men igen: Besværet værd!

Jeg er også en tumbler. Jeg vasker mine tæpper så snart de er færdige - på 40 grader med et par ark Beckmanns farveopsamlingsklude. Derefter tørretumbler jeg dem på lav temperatur for at opnå den effekt jeg rigtig godt kan lide: Quilten skal poppe op og se lidt "krøllet" ud.

På træf-udstillingen var det tydeligt at se forskel på de udstillede quilts om de var uvaskede eller tumblede. Jeg synes tumblingen giver den ekstra 3D-effekt, der gør dem spændende.


Det er utrolig svært at fange op-popningen på fotos, men måske bedst herover?

På bagsiden huskede jeg i sidste øjeblik at få mit navne-mærke med:


Jeg er vild med bagsidestoffet - købt hos Fat Quarter Shop.

Quiltningen i den melerede kant rundt om kasserne er inspireret fra The Free Motion Quilting Project - den var egentlig ret nem at gå til da jeg lige havde fået taget på det! Tråden jeg har brugt er en lilla-changerende blank Sulky-tråd. Undertråden er den billige Amann fra Stof2000.


Bagsidestoffet skulle sys sammen af to baner og i stedet for bare at have en søm på midten, så syede jeg en strimmel af resterne ind på midten.

Så - en WIP er blevet et FO!

6 kommentarer:

  1. Det er simpelthen så lækkert! Og farveforløbet er super flot! Stort arbejde, der gav pote!

    SvarSlet
  2. Hvor er dit tæppe blevet super flot, det er en skøn quiltning du har lavet, jeg kan godt forstå det har taget mange timer, en flot bagside du har valgt også.

    SvarSlet
  3. Det er blevet rigtig flot. Men sikke et arbejde, det stråler ud af det færdige resultat. Det gav bonus må jeg sige. Og en smart detalje med farveforløbet i lukkekanten.

    SvarSlet
  4. SUper flot tæppe i de skønneste farver. Glæder mig til at se tæppet i KQ.

    SvarSlet
  5. For et vakkert teppe! Så flotte farger og overganger mellom dem, og virkelig flott quilting!

    SvarSlet
  6. Hvor er dine Bali Kasser blevet flotte ... og super quiltning Marie! Godt gået! Hyggeligt lige at hilse på dig til træf.

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie