fredag den 21. oktober 2011

Sviptur med Oslobåden

Vores efterårsferie-oplevelse har været en sviptur til Oslo med Crown of Scandinavia - vi tog afsted tirsdag aften fra København og var tilbage igen torsdag formiddag.

Vi var afsted alle fire - en god fidus med Matilde fordi hun endnu ikke er fyldt 16 og derfor var med som barn i alle henseender - også i rstauranterne - det sparede vi mange penge på!

Vi havde en pragtfuld dag med perfekt vejr i Oslo, hvor vi startede med at gå langs havnefronten hen mod Aker Brygge. Der skulle sejle en lille færge over til Bygdøja, hvor Kontiki-museet ligger - men projektleder-Marie fik en overraskelse: Færgen var lagt op for vinteren (!!! vinter - vi er i oktober!). Så vi gik videre op mod en stor busholdeplads ved Nationalteatret og tog en rutebil ud til museet. Det var faktisk en sjov tur, fordi vi fik set hvor kort vej der er fra denne hovedstad til landet med marker og græssende får.

Vejret var perfekt: Stille, solrigt og ikke for koldt, ca. 5 grader
Oslo i baggrunden - fyret står på Bygdøja ved Kontiki og Fram-museerne
Museet var rigtig godt - vi fulgte med i dokumentarserien om Thor Heyerdal, da den blev sendt for nogle år siden og vi har også set hans museum ved trappepyramiderne på Tenerife. Det var spændende at se Kontiki og Ra II i naturlig størrelse. Bagefter sad vi og nød det dejlige solskin ved et lille fyrtårn tæt på museet, inden vi tog bussen tilbage til byen.

Kongeslottet for enden af Karl Johan var desværre under renovering

Vi stod af ved Slotsparken, så vagtskiftet ved slottet (de er ligeså fjollede som de danske gardere...) og gik så ned gennem Karl Johan og osede i butikker. Øj - der er dyrt i Norge, men farmand fik da et par nye vandrestøvler på udsalg.

Vi geocachede undervejs og sjældent har vi været i en storby, hvor det er så let at geocache uden at anstrenge sig! Vi fandt 17 i løbet af de 6 timer vi var der og vi gik egentlig ikke efter dem - vi tog bare dem vi alligevel kom forbi.

Turen frem og tilbage med Oslobåden var - hmmm - lad os bare sige at der var stiv kuling i Skagerak og Kattegat, så det var hårdt. Værst på vejen hjem, hvor det startede så snart vi var fri af fjorden og det var imens vi spiste aftensmad. Selv jeg måtte kapitulere og tage en søsygepille - rent profylaktisk naturligvis - men så sov jeg også godt. Matilde blev meget dårlig - ikke flere detaljer om det - far og Ulrikke sov sig fra det.

På vejen op spiste vi i buffet-restauranten - på vejen hjem i steakrestauranten. Lad mig anbefale steaks'ene - det er altså bare bedre mad og faktisk blev det billigere, da der var nogle meget fordelagtige børnemenuer. Miljøet i steak-restauranten er også bedre - ikke al den larm og tumlen rundt af gæster til og fra den megastore buffet.

Alt i alt en skøn tur, som vi alle fire nød rigtig meget - og så har pigerne også været i Norge (som de selv sagde på vejen hjem).

PS. I vores egen båd bliver jeg ALDRIG søsyg, men det er nok fordi at man er tættere på den friske luft og kan se horisonten hele tiden - det er svært på en færge.