tirsdag den 16. august 2016

Færdigt arbejde: Catch All Caddy


I vinter blev jeg opfordret til at den næste sy-sammen-dag i Kronborgquilterne skulle handle om By Annies Catch All Caddy. (Mønstret kan bla. købes hos Helene Juul og Stjernestoffer i Danmark)

Jeg var straks tændt - den model er da bare for lækker og rigtig brugbar som "værktøjskasse" til sytingene. Nu har jeg syet et eksemplar op, så jeg er forberedt og kan hjælpe de andre der gerne vil forsøge sig med denne lidt udfordrende model i slutningen af september.


Der er mange dele, noget skal quiltes, noget skal have strøget stabilisering på, der er en lynlåslomme og delene skal skæres og sys ret præcist. Så jeg vil ikke betegne det som et projekt for begyndere eller urutinerede symaskine-brugere - man skal være god til at læse en instruktion og gå struktureret frem. Men med lidt hjælp og lidt dansk vejledning, så skal det nok gå!

På den ene langside er der to udvendige lommer og i enden en lynlåslomme.

På den anden side er der tre udvendige lommer
og modsat lynlåslommen en åben lomme på enden.

Invendig er det ikke lommer, men "dividers" - dvs. inddelinger, der gør at rulleskærer,
linealer og andre ting kan stå op i tasken. De virker også til en dåsecola eller en drikkedunk!
Den faste bund er et stykke skærebræt fra Ikea, der let klippes til i rigtig størrelse og beklædes med stof.
Det mest besværlige ved at sy denne taske er uden tvivl at sætte den afsluttende lukkekant på til sidst. Der er temmelig mange lag stof og "Soft and Stable" at sy igennem og det er svært at få lukkekanten til at sidde pænt. Men det lykkedes for mig, så det kan andre også klare. Jeg valgte at sy lukkekanten til i hånden"på bagsiden" ligesom jeg altid gør med tæpper - her var det en nødvendighed, da jeg vurderede at det ville have været ekstra svært at gøre det pænt på maskinen.

Stofferne jeg har valgt er købt hos Butik Paradiset for flere år siden. Lukkekanterne og hankene med små hvide hundeben er fra Speich. Hvis man vil gøre det lettere for sig selv at sy denne taske, så skal man ikke vælge stof med et stribet mønster som jeg har gjort. Det stiller endnu større krav til præcision og akkuratesse i sammensyningerne. Men jeg vil anbefale at man vælger stof til lukkekanter og hanke der er let at "skjule" syninger i - der er dét jeg har brugt rigtig godt med sort tråd.

Udover det stof der skal bruges (ca. 1 meter af hver af yder- og inderstof og lidt mindre til hanke, lukkekanter og bund) skal man bruge en pakke Soft and Stable (kan købes hos Stjernestoffer eller Quiltefant - den sidste er billigst!). Hvis du planlægger at lave mere end én Catch All Caddy eller gerne vil have mere Soft And Stable (og tro mig: Det vil du gerne, når du har prøvet at sy med det. Det er genialt og meget bedre til taskeprojekter end det tykke termolam jeg hidtil har brugt til den slags) så kan det betale sig at købe en pakke med dobbelt størrelse

Der skal også bruges fire stk. firkantringe (køb dem fx her - vær obs på at 1 stk bestilt er lig med 10 stk leveret!!! Ringene er ikke dyre, det er kun leveringen...). En lynlås, ca. 30 cm. Noget vlieseline - lidt stift til inddelingerne inde i tasken. Og så skal der iflg. mønstret bruges noget til indeni de stropper, der er under hver firkantring. Her brugte jeg noget almindelig mellemfoer.

Nu tager jeg tasken med i Kronborgquilterne i morgen og inspirerer pigerne til at være med til at sy denne her med hjælp fra mig. Det blir' sjovt!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie