mandag den 8. august 2016

Færdigt arbejde: Turquoise Peacock

Endnu en quilt er klar og færdig til brug - men hold da op hvor ser den krøllet ud på billedet! Den er lige blevet vasket og tørretumblet, sådan at quiltningen rigtig kan poppe og og de rå kanter på applikationerne kan flosse lidt og blive bløde og lækre. Det måler ca. 130x190cm.


Inspirationen til tæppet fik jeg for 3½ år siden, da jeg så denne babyquilt på Moda Bakeshop - jeg glemte den ikke og jeg tænkte, at den ville jeg gerne lave en dag:


Jeg har skaleret påfuglen op til dobbelt størrelse, og hjerterne har jeg skåret på Accuquiltmaskinen. Først da jeg havde applikeret alle hjerterne på, opdagede jeg, at jeg har vendt dem omvendt i forhold til originalen...

Det hvide stof er perlebomuld, købt via Jytte Amdisen. Det er blødt og egner sig godt til sådan et projekt, men det var alt for hårdt at sy på amerikansk, da jeg egentlig købte det til det hvide i mit Lucy Boston tæppe. Men så er det fint at jeg har fundet anvendelse for det her. (Den anden halvdel af det jeg købte blev til et banner på ældstedatterens studentervogn sidste år...)

Hjerterne og fuglen på tæppet har jeg applikeret på med rå kanter, to gange rundt med lige sting. Første omgang med et lag 80/20 mellemfor under, anden omgang med endnu et lag. Herefter har jeg klippet mellemforet rent på bagsiden lige udenfor syningen. Dvs. da jeg så lagde mellemfor mellem top og bagstof på hele tæppet, så er der tre lag under applikationerne. Det gør at de popper endnu mere op af tæppet end de ellers ville gøre.


Alt det hvide baggrund er quiltet over et par dage på maskinen med BSR-foden i et doodle-mønster.


Labelen til bagsiden er lavet ved at printe teksten med en sy-venlig skrifttype på Sticky Fabri-Solvy (kan fåes her, ikke helt samme mærke, men det er det samme) - det klæbes på stoffet, så stitcher man bogstaver og evt. blomster og derefter lægges det i vand. Det tynde gaze-lignende lag opløses med det samme og det ser ud som om man er super-skrap til at brodere fine bogstaver. Skrifttypen her er Bradley Hand ITC.

Sticky Solvy sidder på og der er broderet

Stoffet har været i vand, Sticky Solvy er pist væk og nu skal labelen bare tørre.
Uhhh - sådan en lukkekant af de stoffer der indgår i tæppet - det ka' jeg li'!


Det er ikke lykkedes mig at få fat i sådan en flot lukkekantsspole i træ, men faktisk bruger jeg noget der funker rigtig godt og måske endnu bedre - jeg løfter quiltebordet, så jeg kan smutte lukkekantrullen ind omkring et af benene - herfra glider den let og ubesværet rundt efterhånden som jeg syr kanten på tæppet.

Da jeg havde quiltet, var tæppet ikke skåret rent, så jeg brugte en stor tømrer-vinkel og en lang liste til at tegne streger dér hvor lukkekanten skal sidde. Jeg syede lukkekanten på med trevlekanten mod stregen og klippede først derefter det overskydende quilt af.


Bagsidestoffet, som man lige kan se lidt af på billedet herover, er et udsalgsstof fra Baliquilt på Midsommermarkedet - det passer perfekt i farverne på tæppet og egner sig godt til bagside og frihåndsquilt.


Tæppet er en fødselsdagsgave til min venindes pige Maya, der er 9 år. Jeg syede et babytæppe til hende da hun blev født, og det har hun brugt hver dag i sofaen, men hun synes ærlig talt at det er lidt lille og hun har ønsket sig et større og i farverne sort, turkis og hvid. Så det får hun nu. Jeg glæder mig til at give det til hende d. 3. september!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie