fredag den 19. oktober 2012

Miniferie i Sønderjylland

Mandag - torsdag i denne uge var vi på ferie i Sønderjylland, vi havde lejet et af Helsingør Kommunes sommerhuse i Løjt. Godt udgangspunkt for en masse spændende steder, så vi kedede os ikke.

Vi var på shopping i Åbenrå og vi kørte til Frøslevlejren, der viste sig at være meget mere spændende end jeg havde troet. Der kunne jeg godt have brugt minimum en time mere end vi var der. Meget lærerigt og sjovt at se hvordan en gruppe tilfældigt sammenbragte mennesker finder ud af at få en dagligdag bag pigtråd til at fungere, ikke mindst med humor og med brug af de forskellige kompetencer de hver især havde.

Vi klatrede helt op i udkigstårnet midt i lejren, hvor vagtposterne havde haft et godt kig rundt. Ulrikke synes det var lidt vildt med maskinpistolen.

Vi kørte en tur til Tønder og ville egentlig have været helt ude vestpå og se sort sol, men det begyndte at regne voldsomt den eftermiddag, så vi tog på kaffe- og cacao-bar i Tønder i stedet for...

Onsdag tog vi til Danfoss Universe på Als. Den letteste vej fra Løjt var via den lille færge Bitten mellem Ballebro og Hardeshøj, så vi sparede 70 km kørsel og prøvede sejlturen. Det er lidt hyggeligt med disse små færger rundt omkring i landet, men vi ser dem som regel når vi selv sejler rundt.¨

Fremme ved Danfoss var vejret flot med sol - pigerne løftede en bil og forstod vægtstangsprincippet:

Dagens eller måske rettere feriens højdepunkt var at vi inde i Danfoss Universe kunne prøve at køre på Segway. Det er SÅ sjovt og ikke spor svært. Her er det Ulrikke der lige får ½ minuts instruktion inden hun blev sluppet løs på banen. Vi var helt vilde med det alle 4, så vi tog 2 ture. Vi kunne være blevet ved, men det var meget populært og der var kø.

Fra Danfoss kørte vi til Sønderborg, hvor vi spiste aftensmad. Derefter gik køreturen videre sydpå - som gode danske samfundsborgere skulle vi da lige runde Fleggård for at proviantere inden vi skulle hjemad igen. Vi var nødt til at tage hensyn til at vores pakkenelliker fra sommerhuset også skulle kunne være der, så der blev købt ind med måde. Ronja tog det helt roligt da hendes hundebur måtte ud og stå på en mørk og kold parkeringsplads ved Fleggård 500 meter fra den danske grænse. På vejen hjem til Sjælland, da bilen var fyldt, måtte vi dog folde hundeburet sammen og så måtte hun ligge på gulvet ved bagsæderne.

Alt i alt en dejlig ferie med gode oplevelser og masser af hygge i familien!