søndag den 9. marts 2014

Island dag 2

Lørdag morgen stod vi relativt tidligt op - tidligt, når man er på ferie i hvert fald. Bussen kørte fra hotellet kl. 9, og den var næsten fyldt op med os danskere, der skulle ud og se den islandske natur og de største seværdigheder på denne del af øen - turen kaldes også Golden Circle. Inden vi var hjemme igen sidst på eftermiddagen, havde vi kørt ca. 250 km!

Vi startede med et kort stop ved Skálholt - den gamle bispegård på Island. Området betragtedes i gamle dage som Islands hovedstad, inden Reykjavik tog over. Jeg fik ikke taget et ordentligt billede af den nyere kirke på stedet, men til gengæld et sjovt træhus lige ved siden af, helt pakket ind i græs!

Herefter gik turen videre mod Gullfoss, det kendte store vandfald, som alle turister besøger:

Helt vildt imponerende - vandmasserne var delvist frosset til pga. kuldegraderne og det var klogt at vi havde godt med tøj på - vinden oppe i disse højder var kraftig og bidende kold. Gullfoss får sit vand fra to store gletchere lidt nord for. Vores super gode islandske guide på turen (der var rigtig god til dansk og havde god humor!) fortalte, at man kan se at gletcherne bliver mindre år for år pga. den globale opvarmning. Hele februar i år havde der ikke kommet en dråbe regn (meget usædvanligt) og det havde også været varmere end normalt. Vi nød, som man kan se på billederne, godt af det flotte solskinsvejr!

Da vi var blevet godt kolde i kinderne ved Gullfoss, kørte vi ca. 20 min tilbage samme vej som vi var kommet. Frokosttoppet var ved Geysir - de berømte gejsere, der spinger med faste tidsintervaller.
Det var underligt at gå udenfor og se det næsten kogende vand løbe hen over jorden i området - og skiltene advarede om ikke at røre ved vandet, da man kunne blive forbrændt!

Vi stod og holdt øje med Strokkur - den mest aktive af gejserne for tiden. Det skifter lidt fra hul til hul, pga de hyppige jordskælv i området. Strokkur-hullet var ca 1,5 meter i diameter og vandet bevægede sig rundt og rundt, op og ned og med ca. 8 minutters interval sender den en ca. 25 meter høj søjle af vand op i luften. Selvom man står og kigger og kun venter på det, så bliver man helt forskrækket når det sker!

Billedet herover er taget da vi var gået lidt højere op af bakken - det er Strokkur der springer igen. Efter vi havde set på gejserne, spiste vi frokost i restauranten i baggrunden.

Det sidste stop på Golden Circle-turen var ved Thingvellir - det gamle tingsted på Island. Det var her lovsigermanden (!!!) stod en gang om året og udstedte dekreter, afgjorde tvister og i det hele taget styrede landet. Det er samtidig her at brudlinjen mellem den nordamerikanske og den europæiske kontinentalplade er - hvert år bliver der længere og længere imellem de to forkastninger og på et eller andet tidspunkt vil Island brække over i to dele.

Da vi stod på lovsigermandens plads (der hvor man tror at det var) fik jeg øje på disse sten, der havde lagt sig til rette øverst på forkastningen mod den nordamerikanske del. Naturens lune eller har der mon været mennesker involveret...?

Et kig ned gennem slette-området - ingenmandsland:

På billedet ses også en speciel form for vulkan - en skjoldvulkan - fordi den ligner et vikingeskjold, der ligger på jorden. Det er den helt snedækkede flade bakke i baggrunden.

Vi var hjemme igen på hotellet, trætte af al den friske rene luft og mætte på oplevelser. Maverne mættede vi senere på aftenen på en vikingerestaurant ved havnen i Hafnafjordur. Meget specielt med vikingeudklædte unge tjenere. Vi spiste hvalbøffer af Minkehval (vågehval) - det havde konsistens som bøf, men smagte mere som fisk. Ikke grimt, men heller ikke noget vi ville vælge igen. Nu har vi prøvet det.