tirsdag den 11. marts 2014

Island dag 3

Søndag stod vi op, spiste morgenmad på hotellet og så var det pakke-sammen-tid. Kl. 9.30 blev vi hentet af bussen og vores guide, der også var med på Golden Circle-turen lørdag. Guiden var en gammel, garvet islandsk herre, der vidste rigtig meget om Island, befolkningen, samfundsforhold, geologi, geografi og mange andre sjove ting. Han fortalte en masse, uden at det blev for meget og han fortjener (og fik) stor ros for sit arbejde.

Vi kørte ca. ½ time og så var vi fremme ved Den blå Lagune - øens største og mest besøgte turistattraktion. Det var en kæmpe fordel at vi kom i en gruppe, for vi kunne gå lige forbi den allerede lange kø af mennesker, der gerne ville ind i denne udendørs svømmepøl. Vi fik lynhurtigt et blåt armbånd med en elektronisk chip, så kunne vi gå ind og klæde om i de luksuriøse omklædningsrum. Glem alt om hvordan den kommunale svømmehal derhjemme er indrettet i omklædningen!

Folk der kender mig ved, at det med udendørs badning, det er noget der sker meget sjældent og typisk kun i en kombination af et moderat alkoholindtag og sommeraftener med Øresundstemperaturer over 23 grader. Dvs. yderst, ekstremt sjældent. Derfor var det virkelig grænseoverskridende for mig at krybe badedragt (ja, jeg har da én!), tage et lille bitte håndklæde om skuldrene og så gå ud i vintertemperaturer med en vindstyrke der betød en chillfaktor så det føltes som minus 15! Men – her gik det stærkt – jeg fik hængt håndklædet på en krog lige ovenfor bassinkanten og så gik det i fuld firspring ned af lavatrappen – ned i det 39 grader(!!!) varme vand. Hvad kan jeg sige? Det var skøøøønt!

Nej - inden bade-nymfebilleder af fruen her på bloggen, men herover ser man dampen fra det varme vand, den blå himmel og de drivende skyer (og så mit baghoved). Det I ikke ser, er den relativt kraftige vind, der fik mit nakkehår til at fryse stift til i, hvis jeg løftede hovedet for meget op af vandet!

Jeg og husbonden (der ellers er dedikeret vinterbader og meget gerne i grødis) lå i vandet i 2½ time! Jeg var rynket som en rosin på hænder og fødder, da jeg modvilligt gik op af vandet igen. Undervejs konstaterede vi, at mit Olympus Tough kamera rent faktisk er tough’ft og kan tåle masser af vand. Vi både fotograferede og filmede video – ligesom alle kineserne og japanerne, der ellers var den fremherskende race på disse kanter!

Den blå Lagune får det varme vand som et restprodukt fra fjernvarme- og el-produktion i det tæt-ved-liggende kraft-varme-værk. Værket pumper 275 grader varmt damp op fra undergrunden, anvender det i kraftværket og når de er færdige med det, ledes det nu ca. 40 grader varme vand ud på lavamarken i området. Der var nogle fordybninger i lavaen, hvor vandet naturligt samledes som i nogle store bassiner, og islændingene begyndte at bade i det engang i 80érne, var det vist. Lynhurtigt rygtedes det, og så byggede man det flotte anlæg rundt om bassinerne, med omklædning, restauranter, wellness, parkeringsplads osv. Hvert år er der ca. 550.000 mennesker, der besøger lagunen.

Endnu en faktuel oplysning til misundelse for os danskere: Vores guide fortalte, at en almindelig islandsk familie bruger for ca. 150 kr strøm om måneden og for ca. 200 kr varme! Det kan de takke alle de geotermiske anlæg for - kun meget få huse på øen er ikke opvarmet af fjernvarme fra undergrunden!

Kl. 13 var det afsted med bussen mod lufthaven, der ligger 20 minutters kørsel fra lagunen. Og så var det hjem til Danmark igen efter tre dejlige dage på Island. Vi vil gerne derop igen, men så skal det være nogle flere dage og foregå bag rattet på en mother-fu....4-hjulstrækker bil, der kan komme rundt på de små veje ude i naturen!