fredag den 7. marts 2014

Patchwork på islandsk

På den første dag på Island, hvor vi var på egen hånd i Reykjavik, tog vi bussen ud til Virka, en stor stofbutik med hele underetagen fyldt med patchwork-slaraffenland.

Jeg kom i snak med ejeren af butikken, der havde åbnet den i 80'erne. Den er selvfølgelig den eneste butik af sin art på Island. Hun har selv syet alle modellerne i butikken, og der var MANGE (hun gav mig lov til at tage billeder):



Hele kælderen var dedikeret til patchwork og quilts og de var arrangeret meget smagfuldt:


Og der var MANGE stoffer - men knap så mange skårne små stykker, som jeg kunne ønske mig. Jeg er ikke helt så tilbøjelig (læs: jeg er ikke tålmodig nok) til at få personalet til at stå og skære 25 cm stykker til mig - nej hellere stå og bladre i FQ's (som her i butikken var i halv størrelse). Priserne var en anelse lavere end i Danmark.


Ejeren af butikken synes det var så sjovt, at min husbond havde plantet sig i boligindretningsafdelingen med sin iPad. Så var han optaget, og jeg kunne bruge den tid jeg skulle.


(Bagefter gik vi lige over gaden, hvor der var Outdoor-Outlets og en stor 66 North-butik - så fik han sin lyst styret)

Mine indkøb begrænsede sig til souvenir-stof med Søpapegøjer (lunder). Jeg blev kaldt Lunde i mange år af min legekammerat, da jeg var barn, så de betyder noget for mig. Jeg skal nok finde noget at bruge det til. Lunder er Islands svar på Den lille Havfrue, som souvenir-genstand betragtet!


... og så lidt halve FQ's i noget der ligner repro-stil. Men ellers ikke meget reprostof i butikken.


Vi havde kun håndbagagekufferter med, så vi skulle ikke købe alt for vildt ind på rejsen. Men dette lidt kunne sagtens klemmes ned da der skulle pakkes!

Som quilt og patchwork-aficionado er et besøg i Virka et must, når man er på Island. Og det tog kun 5 minutter med bussen fra centrum.

1 kommentar:

  1. Ja, den butikker er et must! Jeg hadde dessverre ikke kamera med da jeg var der....

    SvarSlet

Hej! Du er velkommen til at skrive en kommentar her. Mange hilsner Marie